Γείωση στην καθημερινότητα, στις λύπες αλλά και τις χαρές των κοινωνικά περιθωριοποιημένων και των οικονομικά αδύναμων, αμεσότητα αλλά και μουσική δεξιοτεχνία, γλυκιά, ακαταμάχητη μελαγχολία αλλά και αφηγηματική δύναμη – τέτοιες είναι οι αρετές της country μουσικής που η ιστορία της συνομιλεί και επικαλύπτεται με τα blues, τη folk, το rock, αλλά και με παραδοσιακές μουσικές όπως το bluegrass.
Επειδή, ωστόσο, ο όρος country είναι υπέρμετρα γενικός και αόριστος, είναι νομίζω καλύτερα να μιλήσουμε για αντιθέσεις, όπως είναι, από τη μια πλευρά, η τάση της μουσικής βιομηχανίας προς τη μαζική παραγωγή συμβατικών τραγουδιών με εμπορική κατεύθυνση και κοινωνικά και πολιτικά αδιάφορο ή ανοιχτά συντηρητικό περιεχόμενο, και, από τη άλλη, η αμφισβήτησή της: η ανάδειξη εναλλακτικών ήχων από μουσικούς με διακριτό χαρακτήρα και ταυτότητα, αυτονομία και καλλιτεχνικό έλεγχο πάνω στη δουλειά τους, αλλά και θέσεις ενάντια στην εργασιακή εκμετάλλευση και τον ρατσισμό, υπέρ του φεμινισμού και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας.
Σε αυτήν τη μουσική στρεφόμαστε, σε αυτούς τους σύγχρονους πολιτισμικούς πολέμους, όπως γράφει το περιοδικό The Νew Yorker αναφερόμενο, μεταξύ άλλων, στην Amanda Shires, τον Jason Isbell, τη Margo Price και τον Tyler Childers, σύγχρονα πρόσωπα ενός ρεύματος πολύμορφης μουσικής και πολιτικής αμφισβήτησης που έχει ρίζες στη folk και το rock της δεκαετίας του 60, όπως και στην outlaw country της δεκαετίας του 70, και που σήμερα ονομάζεται alternative country ή και americana.
Είναι, βλέπετε, μια μουσική που θα ήθελε να ζήσει ελεύθερη, όπως πετάνε τα πουλιά, χωρίς έγνοιες και χωρίς βάρη, όπως δηλαδή θα θέλαμε να ζήσουμε κι εμείς.
Σαν να ξέρουμε πώς είναι να πετάς ελεύθερα.
Και σαν να μην ξέρουμε πώς είναι να πέφτεις και πώς είναι να κλαις.
Σαν τα δάκρυα να ήταν για τα μάτια μας άγνωστα.
Φωτεινές καρδιές και κοφτερές λέξεις: ιστορίες για την αγάπη και την απώλεια, και η ανάδειξη του φεμινισμού και του αντιρατσισμού στη σύγχρονη alternative country μέσα από νέες, και όχι μόνο, κυκλοφορίες της Amanda Shires, του Jason Isbell, της Margo Price και του Tyler Childers.
No comments:
Post a Comment